top of page

CHÂTEAU de FALLAIS

Château de Fallais, Belgium
Château de Fallais, Belgium

Where: Braives, Belgium
Start of construction: 13th Century
End of construction: 15th Century
Most important renovation: 19th Century
Accessible: Very limited

https://www.chateaudefallais.be/

(NL) Op zo’n 15 kilometer ten noordwesten van de plaats Luik ligt het kasteel van Fallais. Het werd gebouwd in de 13e eeuw en vervolgens in de 15e eeuw verder uitgebreid met vier ronde torens op de hoeken en een ommuring van 65 en 45 meter in lengte. In 1468 mocht de toenmalige eigenaar zowel Karel de Stoute als Koning Lodewijk XI. in zijn kasteel verwelkomen in verband met overleg voor de Plundering van Luik. In 1678 bombardeerde en vernietigde een andere Franse Lodewijk, de XIV, de noordelijke en oostelijke vleugels van het kasteel. Deze zijn bij een renovatie die in 1881 en 1882 plaatshad niet meer opgebouwd. Het kasteel is privébezit en kan alleen maar vanaf de weg bezichtigd worden. Een bezichtiging met gids kan wel eventueel vanaf de tuinen van het kasteel plaatsvinden, zij het alleen op afspraak.

(UK) Fallais Castle is located some 15 kilometres northwest of Liège. It was built in the 13th century and subsequently extended in the 15th century with four round towers at the corners and a wall of 65 and 45 metres in length. In 1468, the then owner welcomed both Charles the Bold and King Louis XI. to his castle in connection with consultations for the sacking of Liège. In 1678, another French Louis, the XIV, bombed and destroyed the northern and eastern wings of the castle. These were not rebuilt during a renovation that took place in 1881 and 1882. The castle is private property and can only be viewed from the road. A guided tour from the castle gardens is possible, however, by appointment only.

(DE) Die Burg Fallais befindet sich etwa 15 Kilometer nordwestlich von Lüttich.Sie wurde im 13. Jahrhundert erbaut und im 15. Jahrhundert mit vier Rundtürmen an den Ecken und einer Mauer von 65 und 45 Metern Länge erweitert. Im Jahr 1468 empfing der damalige Besitzer sowohl Karl den Kühnen als auch König Ludwig XI. in seinem Schloss, um über die Plünderung von Lüttich zu beratschlagen. Im Jahr 1678 bombardierte ein anderer französischer Ludwig, der XIV., den Nord- und Ostflügel der Burg und zerstörte beide. Die beiden Flügel wurden bei einer Renovierung in den Jahren 1881 und 1882 nicht wieder aufgebaut. Die Burg ist Privatbesitz und kann nur von der Straße aus besichtigt werden. Eine geführte Besichtigung des Schlosses von den Gärten aus ist jedoch möglich, allerdings nur nach Voranmeldung.

Château de Fallais, Belgium
Château de Fallais, Belgium
Château de Fallais, Belgium

 CASTLES-ACROSS-EUROPE.com

Last Updated:
December 25, 2023

bottom of page