top of page

PAÇO dos DUQUES de BRAGANÇA

Paço dos Duques de Bragança

Where: Guimarães, Portugal
Start of construction: 15th century
Accessible: yes

https://pacodosduques.gov.pt/monumentos/paco-dos-duques/?lang=en

(NL) Op nauwelijks 200 meter van het kasteel van Guimaraes werd tussen 1420 en 1433 dit paleis neergezet. Het werd gebouwd voor de 8e graaf van Barcelos, D. Alfonso, die zich al snel de 1e Hertog van Braganza mocht noemen. Het paleis was tot ver in de 16e eeuw als hertogzetel in gebruik. Daarna werd het verlaten en begon een periode van verval. In de 17e eeuw werd het gebouw zelfs als steengroeve gebruikt. Aan het begin van de 19e eeuw werd het als militaire barak weer in gebruik genomen, maar daarna stond het weer ruim een eeuw leeg. Tussen 1937 en 1959 vond een eerste (niet geheel waarheidsgetrouwe) restauratie plaats, waarbij het paleis een interieur kreeg van (echte en replica) meubels, kunstwerken, sculpturen e.d. uit de laatste paar eeuwen. Sinds 1959 is een deel van het paleis als museum opengesteld voor het publiek. Het kan met en zonder gids bezichtigd worden. Met gids worden net wat meer ruimtes bekeken.

(UK) Barely 200 metres from Guimaraes Castle, this palace was erected between 1420 and 1433. It was built for the 8th Count of Barcelos, D. Alfonso, who was soon allowed to call himself the 1st Duke of Braganza. The palace was used as the duke's seat until well into the 16th century. It was then abandoned and a period of decay began. In the 17th century, the building was even used as a quarry. At the beginning of the 19th century, it was brought back into use as a military barracks, but then it stood empty again for over a century. A first (not entirely truthful) restoration took place between 1937 and 1959, during which the palace was given an interior of (real and replica) furniture, artworks, sculptures and the like from the last few centuries. Since 1959, part of the palace has been open to the public as a museum. It can be visited with and without a guide. With a guide, the tour includes a few more rooms.

(DE) Dieser Palast, der nur 200 Meter von der Burg von Guimaraes entfernt ist, wurde zwischen 1420 und 1433 errichtet. Er wurde für den 8. Grafen von Barcelos, D. Alfonso, gebaut, der sich bald darauf 1. Herzog von Braganza nennen durfte. Der Palast wurde bis weit ins 16. Jahrhundert hinein als Sitz des Herzogs genutzt. Dann wurde er aufgegeben und es begann eine Zeit des Verfalls. Im 17. Jahrhundert wurde das Gebäude sogar als Steinbruch genutzt. Zu Beginn des 19. Jahrhunderts wurde die Anlage als Kaserne wieder in Betrieb genommen, stand danach aber über ein Jahrhundert lang wieder leer. Eine erste (nicht ganz wahrheitsgemäße) Restaurierung fand zwischen 1937 und 1959 statt, bei der der Palast mit (echten und nachgebildeten) Möbeln, Kunstwerken, Skulpturen und dergleichen aus den letzten Jahrhunderten ausgestattet wurde. Seit 1959 ist ein Teil des Palastes als Museum für die Öffentlichkeit zugänglich. Er kann sowohl mit als auch ohne Führer besucht werden. Mit einem Reiseführer kann man ein wenig mehr Räume besichtigen.

Paço dos Duques de Bragança, Portugal
Statue of Afonso Henriques in front of Paço dos Duques de Bragança, Portugal
Paço dos Duques de Bragança, Portugal

 CASTLES-ACROSS-EUROPE.com

Last Updated:
December 25, 2023

bottom of page