top of page

Panemunės pilis - Panemune castle

Panemunės pilis - Panemune castle, Lithuania
Panemunės pilis - Panemune castle, Lithuania

Where: Jurbarkas, Lithuania
Start of construction: 14th century
Accessible: yes

https://www.panemunespilis.lt/?lang=en

(NL) Dit kasteel is op de rechteroever van de Nemunas rivier te vinden. Het originele kasteel werd rond 1340 door de Duitse Orde neergezet en het werd tussen 1604 en 1610 vervangen door het huidige kasteel. De naam luidt vertaald: naast de Nemunas (rivier). Gedurende zijn geschiedenis kende het bouwwerk ook diverse andere namen: Gelgaud, Zamkaus en Vyténai. Rond 1759 werd het kasteel omgebouwd en kreeg het de vorm die het vandaag de dag nog heeft. Daarbij werden delen afgebroken en ontstond een open binnenplaats. Rond 1831 werd het kasteel verlaten en raakte het langzaam in verval. In 1927 was er een brand, waarbij het verwaarloosde gebouw in een ruïne veranderde. In de 20e eeuw vonden diverse renovatiewerkzaamheden plaats en ook sinds 2009 wordt het kasteel gerenoveerd. De bedoeling is om de oorspronkelijke structuur van het kasteel met gesloten binnenplaats te reconstrueren. In de tussentijd kan het kasteel op gezette tijden van binnen bezichtigd worden.

(UK) This castle is located on the right bank of the Nemunas River. The original castle was erected by the Teutonic Order around 1340 and it was replaced by the current castle between 1604 and 1610. The name translates as next to the Nemunas (river). During its history, the structure also had several other names: Gelgaud, Zamkaus and Vyténai. Around 1759, the castle was remodelled and given the appearance it still has today. In the process, parts were demolished and an open courtyard was created. Around 1831, the castle was abandoned and slowly fell into disrepair. In 1927, there was a fire, which turned the neglected building into a ruin. Several renovations took place in the 20th century and the castle has also been undergoing renovations since 2009. The aim is to reconstruct the castle's original structure with an enclosed courtyard. In the meantime, the castle can be visited inside at regular intervals.

(DE) Diese Burg befindet sich am rechten Ufer des Flusses Nemunas. Die ursprüngliche Burg wurde um 1340 vom Deutschen Orden erbaut und zwischen 1604 und 1610 durch die heutige Burg ersetzt. Der Name bedeutet übersetzt "neben dem Nemunas" (Fluss). Im Laufe seiner Geschichte trug das Bauwerk auch mehrere andere Namen: Gelgaud, Zamkaus und Vyténai. Um 1759 wurde die Burg umgestaltet und erhielt ihre heutige Form. Dabei wurden Teile abgerissen und ein offener Innenhof geschaffen. Um 1831 wurde die Burg aufgegeben und verfiel langsam. Im Jahr 1927 kam es zu einem Brand, der das vernachlässigte Gebäude in eine Ruine verwandelte. Im 20. Jahrhundert fanden mehrere Renovierungen statt, und seit 2009 wird die Burg erneut renoviert. Ziel ist es, die ursprüngliche Struktur der Burg mit einem geschlossenen Innenhof zu rekonstruieren. In der Zwischenzeit kann die Burg ab und zu von innen besichtigt werden.

Panemunės pilis - Panemune castle, Lithuania
Panemunės pilis - Panemune castle, Lithuania
Panemunės pilis - Panemune castle, Lithuania

 CASTLES-ACROSS-EUROPE.com

Last Updated:
December 25, 2023

bottom of page